Thursday, November 26, 2009

Aku, Dia dan Volkswagen

aku adalah seorang budak kampung, datang ke kota menuntut
ilmu, membawa satu harapan menjadi insan berguna, berbekalkan
beberapa pakaian yg usang, aku membawa diri dengan semangat
yang membara, dari Johor Bahru ke Kuala Lumpur, anggaran ku
tidak lah jauh mana, aku melangkah masuk ke dalam bas yg
akan membawa ku mengejar impian ku, jam menunjukkan pukul
12 tgh hari, aku mengelamun disepanjang perjalanan, sedang
asyik mengelamun aku merasakan seperti kehilangan sesuatu,
"mana kaki aku ni?" kata hati kecil ku, aduh! kaki ku sudah
kebas rupanya, bila la agaknya nak sampai Kuala Lumpur ni...

4.30 petang, akhirnya, sampai juga aku di ibu kota, amat
berbeza jika dibandingkan dgn kampung ku, asyik, memang asyik,
dalam keasyikan melihat ibu kota, aku tertanya-tanya, "kemana
arah tuju ku? aku bukannya tahu selok belok di bandar ni" keluh ku,
arghhh!! apa aku kisah, satu demi satu langkah ku atur mengembara
jauh meredah ibu kota, jam di tangan menunjukkan tepat pukul
8 malam, "walaweh, penat jalan, tak sampai-sampai pun", padan
muka aku, bodoh sombong, orang cakap malu bertanya sesat jalan,
apa salahnya kalau aku ringankan mulut ni bertanya bagaimana
hendak ke tempat yang aku tuju, setelah mengambil iktibar, aku
melangkah ke sebuah kedai utk meminta tunjuk arah...

Tiba-tiba langkah ku terhenti, mata ku tidak berkelip, sepertinya
ada bidadari melintas di depan ku, manis, sungguh manis, tidak
pernah ku menatap wajah semanis ini, "Haih, anak siapa ni weh?"
bisik hati ku, ingin ku melangkah mendekatinya, namun langkah
terhenti, ingin ku bertanyakan namanya, namun lidah terkelu,
"arghhhhh!! apa kes?" raung ku, semakin ku cuba mendekatinya,
semakin jauh kelibatnya, malang, sungguh malang, apalah nasib,
ini yg dinamakan tiada jodoh, namun ku cekalkan hati, berpegang
pada pepatah kalau jodoh tak ke mana. Dengan langkah yg keciwa,
aku meneruskan hasrat mencari arah tuju...

sekali lagi aku dikejutkan,"adakah aku sedang bermimpi?" bisikku,
"biar betul apa yg aku nampak ni" jerit ku, sebiji volkswagen golf
GTI terpampang di hadapan ku, kereta yg aku idam-idamkan sejak
kecil lagi, aku menggosok mataku berulang kali, sah, aku tidak
bermimpi,"fulamak, gerek sey kereta ni, best kalo dpt test drive ni,
masyuk" kataku, sekali lagi aku mengelamun, terbayang aku memandu kereta ini membawa bidadari hati mengelilingi bandar Putrajaya yg kian membangun, hanya aku, dia dan volkswagen...

Tiba-tiba terdengar sayup suara memberi salam,"Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam"jawab ku, "Nak beli kereta ke dik?"tanya seorang
lelaki kepada ku, tanpa segan silu aku menjawab,"eh! tak lah, nak
tanya, macam mana nak pergi terminal putra? hehe", malu, sungguh malu, rasa macam nak diri tengah-tengah jalan dan biar lori langgar, namun hidup mesti diteruskan, itulah kisah aku, dia dan volkswagen...


No comments:

Post a Comment